Ahol emberek élnek és dolgoznak együtt ott szinte elkerülhetetlen az érdek ellentét, a félreértés és a konfliktus. Át siklani felette vagy tudomást nem venni róla úgysem tudsz, tehát a legegyszerűbb ha megpróbálod könnyedén kezelni őket!
Az, hogy ki milyen módon kezeli és határozza meg ezeket a szituációkat és milyen megoldást választ valamint mennyire lesz ez sikeres vagy sikertelen több dolgon is múlik. De mielőtt feltárnánk ezeket a lehetőségeket meg kell fogalmaznunk vajon mit is jelenthet a konfliktus.
Ha értelmezi szeretném. a konfliktus egy olyan ütközés, amely mögött igények, vágyak, szándékok, érdekek, törekvések, szükségletek, nézetek,vélemények és értékek szembenállása húzódik meg. Eredete a latin confligo szóból származik.
Összeütközésre kerül sor,mikor a felek viselkedése akadályozza egyikük vagy másikuk igényeinek érvényesítését.
A konfliktusokat az emberek általában negatívumként értelmezik, élik meg kiemelve bomlasztó, romboló énét. Viszont az a konfliktus amit jól kezelnek abból előny is származhat ugyanis a konfliktus arra készteti az egyént, hogy saját nézeteit, gondolatait megfogalmazza mellettük érvelni tudjon. Tehát a konfliktus nagy szerepet játszik az egyén személyiség fejlődésében is. A cél a konfliktusok kezelése során az, hogy a negatív hatások minimálisra csökkenjenek.
Konfliktusok kialakulhatnak családon belül,munkahelyen, iskolában, óvodában vagy csak egyszerűen egy buszmegállóban.
Már kiskorunkban szembesülnünk kell azzal, hogy bizony az emberek akarva, akaratlanul is de gyakran keresztezik egymás útját. Gondoljunk csak, hogy kisgyermekként játszunk egy születésnapi zsúr alkalmával. Mikor egy hozzánk hasonló gyerek a kedvenc hozzánk nőtt babánkat szemeli ki magának. Ilyenkor máris kialakul a jellegzetes konfliktus helyzet. Ilyenkor eldönthetjük, hogy sírva menekülünk, vagy anyuci szoknyája alá bújunk, vagy esetleg meg próbálunk alkalmazkodni oly módon, hogy megosztjuk a játékunkat a másikkal vagy egyszerűen csak tudomást sem veszünk róla.
Ahogyan egyre növekszünk, öregszünk konfliktusaink száma is csak szaporodni fog csak mindig más más formában tesz majd minket próbára.
Ha már felütötte fejét a “szörny” próbáljunk meg minél több reagálási módot átgondolni, tudom ez egyáltalán nem könnyű de lehetséges.
Alkalmazkodj az aktuális helyzethez!- vagyis nem biztos, hogy minden vitapartnered ugyanúgy reagál arra a bizonyos kialakult helyzetre. Emberek vagyunk és különbözőek valahol ezt el kell fogadni itt is. Lehet, hogy amiben a testvéreddel egyetértesz azzal a pároddal,barátoddal már nem.
Ne reagálj rutinból!– itt arra gondolok, hogy tudnod kell magad kívülről látni, vehetsz egy mély levegőt mielőtt rögtön reagálnál. Tudatosítsd magadban, hogy mindig van másik lehetőség! Nem biztos, hogy mindig az első gondolat a legjobb…kicsit számolj el magadban mondjuk 3-ig aztán szólalj meg ez sokszor segít.
Tudatosan kell választanod konfliktus kezelési módot!– tehát át kell gondolnod mi az ami kockán forog az adott szituációban? Mit veszíthetsz és mit nyerhetsz vele? Mennyire fogja a későbbiekben befolyásolni a kapcsolatotokat? Milyen emberré válsz majd utána?
Ha ezeket a tanácsokat megfogadod szerintem sikeres leszel a mindennapokban kialakuló vitás és konfliktusok kezelésében. Nem kell megijedni tőle csak tiszta és higgadt fejjel gondolkodni. És ha már ismered a másik reakcióit, gondolkodás menetét, személyiségét még könnyebb dolgod lesz.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: